Ειδική Εκπαιδευτική Παρέμβαση

Η ειδική διαπαιδαγώγηση είναι η επιστήμη η οποία ασχολείται με την εκπαίδευση των παιδιών και των εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αρχικά, πραγματοποιείται αξιολόγηση των νοητικών ικανοτήτων και των γλωσσικών δεξιοτήτων που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς επίσης και των ακαδημαϊκών του δεξιοτήτων στη παρούσα φάση της αξιολόγησης, κι έπειτα σχεδιάζονται εξατομικευμένα προγράμματα μαθησιακής παρέμβασης. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω σταθμισμένων ψυχομετρικών εργαλείων, άτυπων κριτηρίων και κλινικής παρατήρησης. Η ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση (educational therapy) έχει στόχο την βελτίωση του νευρογνωστικού υπόβαθρου του παιδιού, ώστε να είναι έπειτα σε θέση να μαθαίνει αυτόνομα και αποτελεσματικά. 

ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ Η ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ;

Η ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση απευθύνεται σε μαθητές είτε προσχολικής ηλικίας, που εκδηλώνουν πρώιμες ενδείξεις εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών (όπως είναι η γλωσσική ανωριμότητα, ο αργός ρυθμός γνωστικής επεξεργασίας, η μειωμένη ακουστική και οπτική μνήμη, η υπερκινητικότητα, η ελλιπής αντίληψη των χωροχρονικών εννοιών και τα γραφοκινητικά ελλείμματα), είτε σε μαθητές σχολικής ηλικίας που εκδηλώνουν δυσκολίες μάθησης και συγκέντρωσης. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να είναι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες εμφανίζονται στο πλαίσιο άλλων διαταραχών, όπως:

  • Νοητική καθυστέρηση
  • Αυτισμός
  • Διαταραχές λόγου και ομιλίας
  • Διαταραχές συγκέντρωσης και προσοχής (ΔΕΠ-Υ)
  • Διαταραχές συμπεριφοράς
  • Προβλήματα όρασης και ακοής

Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, υπάγονται στην «ομπρέλα» της Δυσλεξίας και είναι η:

  • Δυσγραφία
  • Δυσορθογραφία
  • Δυσαναγνωσία
  • Δυσαριθμησία

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ;

Κάθε εγκέφαλος είναι μοναδικός, όπως το δακτυλικό αποτύπωμα. Επομένως, κάθε παιδί μαθαίνει με ξεχωριστό τρόπο και σε δικό του ρυθμό, που ενδεχομένως ορισμένες φορές δεν συμβαδίζει με το ρυθμό του σχολείου. Για την απόκτηση ακαδημαϊκών δεξιοτήτων (όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η επίλυση μαθηματικών πράξεων κ.α.) προ απαιτούνται συγκεκριμένες ικανότητες (όπως είναι η συγκέντρωση, η προσοχή, η φωνολογική επίγνωση, η καλή λεπτή κινητικότητα, ο επαγωγικός συλλογισμός κ.α.), τις οποίες ορισμένοι μαθητές δεν έχουν αναπτύξει επαρκώς σε μια δεδομένη χρονολογική ηλικία. 

Οι στόχοι της ειδικής εκπαιδευτικής παρέμβασης είναι να εντοπιστούν οι ελλιπώς ανεπτυγμένες δεξιότητες ενός μαθητή και να ενισχυθούν με εξατομικευμένη προσέγγιση, σύμφωνα με το μαθησιακό του προφίλ, ώστε να ενδυναμωθεί η αυτόνομη ικανότητά του να μαθαίνει αποτελεσματικά.  Η ικανότητά του αυτή θα ενισχύσει κατ’ επέκταση όχι μόνο την ακαδημαϊκή του απόδοση, αλλά και την αυτοπεποίθησή του και την αίσθηση του εαυτού στο κοινωνικό σύνολο. Οι κυριότεροι στόχοι της είναι:

  • • Ενίσχυση των επιτελικών λειτουργιών (μνήμη εργασίας, γνωστική ευελιξία, ανασταλτική λειτουργία, αυτοπαρατήρηση και σχεδιασμός, συντηρούμενη προσοχή, συναισθηματική αυτορρύθμιση). **Οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ, παρουσιάζουν ελλείμματα στις επιτελικές λειτουργίες, γι’ αυτό συχνά εκδηλώνουν και μαθησιακές δυσκολίες.
    • Ανάπτυξη της λογικο-συμπερασματικής και κριτικής σκέψης.
    • Ανάπτυξη επαγωγικού συλλογισμού, που αποτελεί τη βάση της μάθησης.
    • Απόκτηση δεξιότητας επίλυσης προβλήματος.
    • Ενίσχυση των μνημονικών δεξιοτήτων.
    • Βελτίωση της ακουστικής και οπτικής αντίληψης.
    • Βελτίωση της χωροχρονικής αντίληψης.
    • Βελτίωση του ρυθμού γνωστικής επεξεργασίας.
    • Ενίσχυση της εγκεφαλικής απαρτίωσης.
    • Ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης.
    • Εκμάθηση της ορθογραφίας και γραμματικής.
    • Ανάπτυξη της παραγωγής γραπτού λόγου.
    • Διαχείριση του χρόνου και ολοκλήρωση γνωστικών έργων εντός προκαθορισμένων ορίων.
    • Απόκτηση μεταγνωστικών δεξιοτήτων.

 

ΠΩΣ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΤΑΙ Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ – ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ;

  • Χορηγούνται τα σταθμισμένα ψυχομετρικά εργαλεία, το Detroit και ΛαΤω (ηλικίες 4.0 – 15.11 ετών), για την εκτίμηση της μαθησιακής επάρκειας και την εκτίμηση του προφορικού λόγου. Η μαθησιακή επάρκεια καθώς και η εκτίμηση του προφορικού λόγου, αποτελούν ισχυρούς προβλεπτικούς παράγοντες της μελλοντικής επιτυχίας ή αποτυχίας σε διάφορους τομείς της ανάπτυξης, και είναι απολύτως απαραίτητα για την αξιολόγηση και διάγνωση – διαφοροδιάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών στο γενικό πλαίσιο των δυσκολιών μάθησης και την ανάδειξη του ιδιαίτερου μαθησιακού προφίλ, απαραίτητου στο σχεδιασμό προγραμμάτων παρέμβασης.
  • Χορήγηση της Αξιολόγησης Συγκέντρωσης και Ακουστικής Προσοχής ΑΣΥΠ σε μαθητές Δημοτικού.
  • Άτυπα αξιολογικά εργαλεία, με σκοπό τη διερεύνηση της κατάκτησης ή μη, αναμενόμενων μαθησιακών στόχων βάσει της σχολικής Τάξης του μαθητή.


ΠΟΙΕΣ ΚΥΡΙΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΜΑΣ;

  • Ενίσχυση των επιτελικών λειτουργιών, μέσω προγράμματος EF Training.
  • Εκμάθηση της ορθογραφίας και γραμματικής, μέσω της προσέγγισης χρήσης των χρωμάτων (Colorful Semantics), καθώς και της γλωσσολογικής-εικονογραφικής μεθόδου, χρησιμοποιώντας σχετικό δικό μας υλικό, αλλά και υλικό της Δώρας Μαυρομμάτη).
  • Βελτίωση της κατανόησης των μαθηματικών εννοιών και ανάπτυξη μαθηματικού συλλογισμού, μέσω βιωματικής μεθόδου Montessori.
  • Βελτίωση των δεξιοτήτων γραμματισμού (γραφή και ανάγνωση), σε μαθητές με δυσλεξία, μέσω της πολυαισθητηριακής προσέγγισης «Orton-Gillingham Approach».

Contact Us

Επικοινωνία

Καλέστε μας για να κλείσετε ένα ραντεβού και να ανακαλύψετε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί σας να αναπτύξει πλήρως τις δυνατότητές του. Ανυπομονούμε να σας γνωρίσουμε!